Σύφιλη

Dermatology
experts

Η σύφιλη είναι ένα σεξουαλικώς μεταδιδόμενο νόσημα που προσβάλλει άνδρες και γυναίκες και προκαλείται από το βακτήριο Treponema pallidum. Η πιο κοινή οδός μετάδοσης της νόσου είναι με την επαφή μιας βλάβης ενός ασθενούς. Το βακτήριο εισέρχεται στον οργανισμό μέσα από μικρές πληγές ή κοψίματα που υπάρχουν στο δέρμα ή τις βλεννόγονους μεμβράνες.  Η νόσος ξεκινάει με μία ανώδυνη πληγή συνήθως στα γεννητικά όργανα και εξελίσσεται σε στάδια, προσβάλλοντας όσους έρχονται σε άμεση επαφή με τα έλκη που προκαλεί στο δέρμα και τους βλεννογόνους.

Μετά την αρχική μόλυνση, το βακτήριο της σύφιλης μπορεί να μείνει αδρανές στον οργανισμό για αρκετές δεκαετίες πριν ενεργοποιηθεί.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ

Η σύφιλη εξελίσσεται σε στάδια και τα συμπτώματά της ποικίλλουν σε κάθε στάδιο. Ορισμένες φορές ωστόσο, τα στάδια μπορεί να συμπέσουν και τα συμπτώματα να μην εκδηλωθούν με την ίδια σειρά. Υπάρχει πιθανότητα μόλυνσης χωρίς την εκδήλωση κανενός συμπτώματος για πολλά χρόνια.

Πρωτογενής σύφιλη

Το πρώτο σημάδι της σύφιλης είναι μία μικρή πληγή, που αποκαλείται και σκληρό έλκος και εμφανίζεται στο σημείο όπου το βακτήριο πρωτοεισχώρησε στο σώμα. Η πληγή παρουσιάζεται συνήθως τρεις βδομάδες από τη στιγμή της μόλυνσης. Πολλοί ασθενείς δεν παρατηρούν την πληγή, γιατί τις περισσότερες φορές είναι ανώδυνη και κρυμμένη μέσα στον κόλπο ή το ορθό έντερο. Η πληγή επουλώνεται από μόνη της μέσα σε διάστημα έξι εβδομάδων.

Δευτερογενής σύφιλη

Μέσα σε μερικές βδομάδες από την επούλωση της αρχικής πληγής, μπορεί να εκδηλωθεί εξάνθημα αρχικά στον κορμό και στη συνέχεια σε όλο το σώμα. Το εξάνθημα αυτό συνήθως δεν προκαλεί κνησμό και μπορεί να συνοδεύεται από βλάβες που θυμίζουν μυρμηκίες μέσα στο στόμα ή την περιοχή των γεννητικών οργάνων. Ορισμένοι ασθενείς παρουσιάζουν ακόμα μυϊκούς πόνους, πυρετό, πονόλαιμο και πρήξιμο στους λεμφαδένες. Τα συμπτώματα αυτά μπορεί να υποχωρήσουν εντελώς μέσα σε λίγες βδομάδες και να υποτροπιάσουν αρκετές φορές μέσα σε διάστημα ενός χρόνου.

Λανθάνουσα σύφιλη

Αν ο ασθενής δεν ακολουθήσει θεραπευτική αγωγή, τότε η ασθένεια περνάει από τη δευτερογενή στη λανθάνουσα φάση, όπου παύουν να υπάρχουν συμπτώματα. Αυτό το στάδιο μπορεί να διαρκέσει αρκετά χρόνια. Τα συμπτώματα μπορεί να μην επανεμφανιστούν ποτέ, αλλά η νόσος μπορεί να περάσει και στο τριτογενές στάδιο.

Τριτογενής σύφιλη

Περίπου το 15-30% των ασθενών που δεν ακολουθούν θεραπεία για τη σύφιλη, παρουσιάζουν επιπλοκές που στα τελικά στάδια της νόσου μπορεί να βλάψουν τον εγκέφαλο, τα νεύρα, την καρδιά, τα αιμοφόρα αγγεία, το συκώτι, τα οστά και τους συνδέσμους. Τα προβλήματα αυτά μπορεί να εκδηλωθούν πολλά χρόνια μετά την αρχική μόλυνση.

Συγγενής σύφιλη

Τα μωρά που γεννιούνται από μητέρες που πάσχουν από σύφιλη, είναι πιθανό να μολυνθούν μέσω του πλακούντα ή κατά τη διάρκεια του τοκετού. Τα περισσότερα νεογνά με συγγενή σύφιλη δεν παρουσιάζουν κανένα σύμπτωμα, αν και ορισμένα εμφανίζουν εξάνθημα στις παλάμες των χεριών ή τα πέλματα των ποδιών τους. Αν η νόσος εξελιχθεί, μπορεί να προκαλέσει κώφωση, καθώς και δυσμορφίες στα δόντια και τη μύτη.

ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΚΙΝΔΥΝΟΥ

Οι παράγοντες που μπορεί να ευνοήσουν την μετάδοση της σύφιλης είναι:

Η σεξουαλική επαφή χωρίς προφυλάξεις.

Ο μεγάλος αριθμός ερωτικών συντρόφων.

Η σεξουαλική επαφή μεταξύ αντρών.

Η μόλυνση με τον ιό HIV, που προκαλεί το Aids.

ΕΠΙΠΛΟΚΕΣ

Αν η σύφιλη δεν θεραπευτεί, μπορεί να προκαλέσει σοβαρές βλάβες σε όλο το σώμα. Η σύφιλη αυξάνει επίσης τον κίνδυνο μόλυνσης με τον ιό HIV, ενώ απειλεί τις γυναίκες με σοβαρά προβλήματα κατά τη διάρκεια της κύησης. Η θεραπεία μπορεί να προλάβει μελλοντικές βλάβες, αλλά δεν μπορεί να διορθώσει ή να αναστρέψει βλάβες που έχουν ήδη προκληθεί.

Νευρολογικά προβλήματα

Η σύφιλη μπορεί να προκαλέσει μία σειρά από προβλήματα στο νευρικό σύστημα, όπως εγκεφαλικό, μηνιγγίτιδα, κώφωση, διαταραχές στην όραση και άνοια.

Καρδιαγγειακά προβλήματα

Μπορεί να προκληθεί ανεύρυσμα και φλεγμονή στην αορτή (τη μεγαλύτερη αρτηρία του σώματος), καθώς και σε άλλα αιμοφόρα αγγεία. Η σύφιλη μπορεί επίσης να επιφέρει βλάβες στις βαλβίδες της καρδιάς.

Μόλυνση HIV

Έχει υπολογιστεί ότι οι ενήλικες με σεξουαλικά μεταδιδόμενη σύφιλη ή άλλα έλκη στα γεννητικά όργανα έχουν 2 έως 5 φορές περισσότερες πιθανότητες να προσβληθούν με τον ιό HIV. Μία πληγή της σύφιλης αιμορραγεί εύκολα, παρέχοντας έτσι μία οδό στον ιό HIV για να εισέλθει στην κυκλοφορία του αίματος κατά τη διάρκεια της σεξουαλικής επαφής.

Επιπλοκές στην κύηση και τον τοκετό

Αν μία γυναίκα είναι έγκυος, τότε μπορεί να μεταδώσει τη σύφιλη στο αγέννητο μωρό της. Η συγγενής σύφιλη αυξάνει δραματικά τον κίνδυνο αποβολής, θνησιγένειας και θανάτου του νεογνού μέσα στις πρώτες μέρες της ζωής του.

Η σύφιλη είναι μεταδοτική στο πρωτογενές και το δευτερογενές στάδιό της, και ορισμένες φορές στην αρχή της λανθάνουσας φάσης. Δεν μπορεί να μεταδοθεί με το άγγιγμα ή τη χρήση ενός μολυσμένου ενδύματος, μαχαιροπίρουνου, πόμολου, τουαλέτας, μπανιέρας ή πισίνας.  Για την αποφυγή μετάδοσης της συνίσταται πάντα η χρήση προφυλάξεων κατά τη σεξουαλική επαφή. Επισκεφθείτε άμεσα  το δερματολόγο-αφροδισιολόγο για να λάβετε αγωγή!!

Παρόμοια Άρθρα